The Social Vulnerability of teachers on the outskirts of Manaus

Visibility of the problem as a condition for teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14244/contemp.v14.1307

Abstract

The article expresses part of the studies of doctoral research, specifically, the moment of investigation Survey, carried out with 100 teachers from the initial series of Elementary Education, working in municipal schools on the outskirts of Manaus. The results reveal the objective material conditions of teachers, which, for the most part, come from the reality of the working classes and have evidence that they were or still are in a situation of social vulnerability. The research points that is necessary that, in its formation, the knowledge of its situation and strategies for emancipating its existence are considered.

Author Biographies

Saulo Vieira, LADES/UECE - Universidade Estadual do Ceará

Doutor em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Pedagogo efetivo da Secretaria Municipal de Educação e Cultura de Manaus. Pesquisador do Grupo de Pesquisa em Psicologia Histórico-Cultural e Saúde Mental e integrante do Laboratório de Estudos da Subjetividade e Saúde Mental do Curso de Psicologia da UECE. 

Prof.a Ana Ignez Belém Lima, Universidade Estadual do Ceará

Pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Doutorado em Ciencias de la Educación pela Universidad de Santiago de Compostela / Espanha. Prof.a. Adjunta do Centro de Humanidades (Psicologia da Educação e Psicologia Clínica) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará. Líder do Grupo de Pesquisa em Psicologia Histórico-Cultural e Saúde Mental e Coordenadora do Laboratório de Estudos da Subjetividade e Saúde Mental do Curso de Psicologia da UECE.

Published

2024-12-31